onsdag 19. september 2012

Hverdagsmat!

"I boks" i hus!
Mammaen min var så snill å sponse meg med den lille matpakkeboka til Susanne Kaluza. Å, herlighet så mye fin inspirasjon!!!! Sjelden jeg sitter klistret og leser 188 sider fra perm til perm i slike bøker, men denne kunne jeg rett og slett ikke ta øynene fra!

Matpakke er noe jeg er skikkelig dårlig på, og trenger masse inspirasjon til mitt til tider småspiste, lille barn. Boka er nok neppe ment for å gi dårlig samvittighet til foreldre som ikke står og dypper fiskepudding i glitter og koker egg i Hello Kitty- former på travle morgenkvister; dette er først og fremst reinspikka inspirasjon og massevis av gode ideér, dokumentert gjennom Agnete Bruns innbydende bilder!

Middag, derimot- er noe jeg har veldig lett for å finne på, og har inntrykk av at mange sliter med.
For de som følger meg på Instagram har kanskje fått med seg at det har vært mange instagrammede middager fra meg. Kan det være noe dere kunne tenke dere å lese mer av her inne? Med en og annen oppskrift av og til?

Slik kan nemlig hverdagsmat se ut i Syrinveien 3:


Wraps med grønnsaker
Kjøttkaker i brun saus med potet og kokte grønnsaker
Hjemmelagde Marrokkanske kjøttboller med couscous-salat og yoghurt-dipp
Hjemmelagde kyllingnuggets med pastaskruer
Hjemmelaget Fish´n chips med salat og løkringer
Fiskepinner med potetmos og sweet- chili dipp


Og helge-maten kan se slik ut:


Sashimi (Til Oscar: Steker laksen, med Sandefjord-smør til)
Pasta med øl-dampede blåskjell i fløte og persille-saus (Til Oscar: Bytter ut skjellene med feks. skinke i fløtesausen)
Hjemmelaget pizza med pølse og spekeskinke

Min matfilosofi er relativt enkel, og kanskje på "normalen", eller gjennomsnittet, tror jeg.
Jeg er vokst opp i et hjem der så og si alt ble laget fra grunnen av- tradisjonell, norsk mat. Samtidig har jeg blitt oppfordret til å smake nye ting, og gaflet i meg alt fra sverdfisk til snegler som sju-åring.

Jeg er glad i å lage mat, og prøver å lage mest mulig "fra scratch". Det skal selvsagt være sunt, godt, variert, være forholdsvis enkelt, og gå kjapt. Noe halvfabrikata blir det selvsagt innimellom, på dager det må gå ekstra fort, og rett og slett fordi Toros enkle tomatsuppe er en slager for en liten gane her i huset!

Ellers spiser vi mye fisk, og i helgene koser vi oss ekstra med god mat og bedre råvarer og liker å utfordre oss selv i matveien. Men vi går heller ikke av veien for en burger på Mac´ern heller..
Jeg handler inn til fire middager av gangen (Man- Tor) (Fre-Søn er nemlig hellig og hælj her i huset!) og klekker ut middagene etter følgene metode i tillegg til det jeg har skrekkelig lyst på:

1 dag fisk, 1 dag kjøtt, 1 dag kylling, 1 dag vegetar

og/ eller

Eksotisk, tradisjonell, barnevennlig, sunt

- Og vips, så strømmer ideene på!!!!!




Litt kos, og masse frukt!



















3 kommentarer:

  1. Den boken ønsker jeg meg også! Har selv et blogginnlegg om matpakke i dag :) Ønsker deg en super onsdag :) Klemmer

    SvarSlett
  2. Oj, tusen takk for fine ord! Blir superinspirert av middagsbildene dine. Helt enig i at det er lettere å få ideer til hverdagsmiddagene om man lager noen rammer for seg selv. Her er mannen veggis, så jeg prøver å tenke etter land: mexicansk en dag, tradisjonell norsk en dag, pasta en dag, thai/kinesisk en dag, suppe en dag, også ekstra kos i helga.
    Jeg vil forresten GJERNE lese mer om instagarammede middager. Elsker å se hva andre folk faktisk spiser til middag. Er gjerne da den beste inspirasjonen kommer :-) Mange klemmer fra Susanne

    SvarSlett
  3. Her er det mye delikat og se på og dessuten coole bilder, flott. Momo og Max

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...