lørdag 21. april 2012

Lørdagsgodt: Salmalaks med marokkansk potetsalat & tzatziki


Prøver meg på et aldri så lite mat-innlegg,og håper jeg kan inspirere med litt salmalaks med godt tilbehør! Vet ikke akkurat hvor marokkansk potetsalaten egentlig er, men tzatzikien er hvertfall helt gresk, og laksen en anelse asiatisk- inspirert. - En god mix! 
Jeg er glad i å lage mat, er ingen proff, men opptatt av gode smaker. Er ikke særlig flink til å følge oppskrifter, men har funnet ut at man kommer langt på vei med en god olivenolje, sitron og noen urter for hånden! Jeg lager alltid mat litt på slump, men her er  en slags oppskrift:
Laks:
 Legg en salma- filet i på et ark sølv-folie i en ildfast form. Ha over (og under):
1/2 sitron i tynne skiver
litt fersk ingefær i skiver
litt hakket fennikkel
1 båt hvitløk i skiver
en dæsj olivenolje
en dæsj soya-sauce
salt og pepper
Pakk inn og bak i ovnen til den ser gjennomstekt ut. (Avhengig av størrelse og hvordan du liker den)

Tzatziki:
Riv agurk og la renne litt av seg i et kaffefilter. Lag resten i mellomtiden.
1 beger (3 dl) yoghurt naturell, rømme eller creme fraiche
1 revet slangeagurk
2-3 fedd finhakket hvitløk
et par dråper olivenolje og en skvis sitronsaft
salt og pepper

Marokkansk Potetsalat:
Kok potetene møre mens du blander resten. Kutt potetene i mindre biter og avkjøl 10 min.Pynt med litt sitonskiver. Serveres lun.
Kokte amadinepoteter
1/2 rødløk i tynne skiver
Ferske koriander- blader eller annen urt
Presset sitronsaft
En raus dæsj olivenolje
Salt og pepper









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...