mandag 17. mars 2014

Green guide to Copenhagen

Tilbake etter en helg i fantastiske København- og denne gangen byr jeg på aldri så liten grønn guide- er du med.....?!?

Jeg er verken veganer, vegetarianer, miljø-aktivist eller fanatiker av noe slag.
Men jeg er glad i naturen, jeg er glad i meg selv, og jeg vil gjerne at barna mine skal vokse opp på en grønn klode. Jeg tror på at alle de små valgene vi gjør hver dag kan utgjøre en forskjell. De siste årene har jeg funnet stor glede i å utforske litt alternative veier enn dem vi ofte betrakter som "normen". Danmark ligger flere lysår foran oss her i Norge hva angår utvalg i grønne, økologiske og organiske tilbud og alternativer. I København er utvalget stort- ikke bare i cafeér og restauranter, her finner du også alt fra grønne hoteller, frisørsalonger, hudpleie og klesbutikker om du vil.
 Her er mine tips:

                                                                                 Hotell:

Vi bodde på Axel Hotel Guldsmeden i Helgolandsgate- og hit vil vi tilbake! Hotellet ligger ganske sentralt, kun et par minutters gange til Hovedbanegården, 5 min til Rådhuspladsen og Tivoli. Hotellet er sertifisert som 90-100% organisk og nydelig innredet i Balinesisk stil. Vi benyttet oss av hotellets fantasiske SPA-avdeling. Dette koster 295 pr. pers for fri tilgang en helg og var i våre øyne verd hver krone! Det ble SPA både tidlig og sent. - Jacuzzi, kaldkulp, badstue, dampbadstue og ubegrenset tilgang på organiske masker, skrubber, kremer og frisk oppskåret frukt. Axel har også en koselig bar og en nydelig bakgård der man kan nyte et økologisk glass vin eller en øl! Frokosten skal visst være bra, men vi valgte å spise den andre steder da vi fant denne i dyreste laget (190 pr. pers....!) Skal jeg trekke noe på Axel må det være dette, pluss en del støy fra gaten nedenfor natterstid og litt små rom. (Men det gjør vel ikke noe når senga er STOR og myk?!?)

Oppdag Vesterbro!
Når man har gått opp og ned Strøget noen ganger kan det være artig å se seg om litt andre steder også! Første del av Istedgade lever fortsatt opp til sitt gamle rykte som byens verste strøk. (Hotellet ligger i en liten sidegate der nede) Her florerer det av mennesker, barer, butikker og klubber av ymse slag, og definitivt ikke et sted jeg ville gått alene natterstid! Men lenger opp på Vesterbro (følg Istedgade eller Vesterbrogade) har det tydeligvis poppet frem en mer trendy bydel med hippe restauranter, butikker og cafeér. Les mer under "Mad!" Her anbefaler jeg å stikke innom "DANSK" med bare ny, kul dansk design, "Bob Noon" Design Kollektiv og masse små, fargerike butikker- alt fra secondhand til flisbutikker. Du finner også "Kødbyen"- Københavns svar på Meatpacking District med masse gøyale restauranter og utesteder!

                                                   Grønne vegger- Gratis kunstutstilling:
Kilometer på kilometer med gratis gatekunst kan sees rundt om i København frem til 2018 pga byggingen av Cityringen, og denne foreløpig er tildekket med grønne metallvegger. Her kan du se alt fra imponerende graffiti-kunst til foto- utstillinger. Anbefaler Christina Bruun Olssons "Byens Engle" på Kongens Nytorv!

                                                                                    "Mad"!
Hvor skal jeg begynne....!?!? Når jeg er i Køben er jeg konstant stapp mett.. Favoritten 42Raw i Pilestræde som ved siden av å være en utrolig koselig café byr på de lekreste Raw-food retter, juicer og smoothies! Anbefales! Denne gangen prøvde vi også SimpleRaw på Vesterbro, som er samme konsept i en litt mindre og noe smalere kommersiell skala. Vi gikk for nydelige linsebøffer og portobellosopp-paté på kjernebrød. De har også en liten shop-in-shop med organiske matvarer. Personlig liker jeg 42Raw bedre, men den ihuga vegatarianer vil like seg godt her! Sært og fint! NB! Lokalet er lite- er man fler kan det lønne seg å reservere bord. Vi hadde også planer om å besøke Urtehuset på Fredriksberg Søndag morgen, men sidelengs regn og full storm stoppet oss, så vi får ha denne til gode neste gang!
Drinker på "Kødbyens Fiskebar" i Kødbyen er et must! Her serverer de både drinker og blåskjell  i baren. Denne er kåret til en av Europas beste fiskerestauranter og er også på listen over byens grønne restauranter, så her blir det garantert middag før drinker neste gang! Et stort pluss er blandingen av klientellet; morsomt at studenter og hipstere, konservative dressjakker, perlekjeder, mannen i gata og gamle damer finner veien til samme bardisk en lørdag kveld! Her er det bare å sette seg i baren og glo!
LÊLÊ Vietnamesisk mat på Vesterbro og LÊLÊ Streetkitchen City anbefales! Denne gangen ble det bare lunch på sistnevnte. Ikke noe fancy, men med en meny du garantert får vann i munn av!
OG! Til slutt! Sticks´N Suhi! MÅ bare hit for den mest fanststiske suhi! Sist var vi på toppen av Tivoli Hotel som bare må oppleves, men da vi ikke fikk bord der denne gangen ble det avdelingen på Vesterbro (Istedgade) istedet! Som i grunn var en mer avslappet, ung og hipp restaurant! Spis den beste sushi uten at det koster deg skjorta og den beste desserten jeg noensinne har smakt: små porsjoner av sjokoladefondant, lime-is, riskonfekt og creme bruleé!


        Andre (ikke-grønne) tips:
Spis frokost på Café Norden på Höjbro Plads! Parisisk stemning i ærverdige lokaler med mat som er en fryd for øyet! Siden jeg jobber med interiør hver dag merker jeg at jeg er litt "mettet" på interiørfroneten og MÅ ikke på død og liv inn i alle interiørbutikkene jeg kommer over... Derfor ingen spesielle interiørbutikk- tips fra meg denne gangen bortsett fra HAY House (selvfølgelig), og de gamle traverne Grøn Lykke og Stilleben. Jeg nøyer meg med å suge til meg de fantastiske utstillingsvinduene i alle slags butikker danskene generelt er så flinke på- gå ikke glipp av Illums.. Ellers vil jeg anbefale WoodWood og ALLE de kule småbutikkene i gatene rundt Strøget på samme side som Gråbrødre Torv. Joe&The Juice finnes snart på hvert eneste gatehjørne. Heller det enn Mac D! Slurp i deg en sunn og fargerik juice gjennom Københavns gater!


"Substainability is not black or white, but a balance between a numbers of choices you make each day. Your personal choices have an impact on you-the city and the enviroment" 

God, grønn tur!












1 kommentar:

  1. I certainly agree to some points that you have discussed on this post. I appreciate that you have shared some reliable tips on this review.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...