tirsdag 6. desember 2011

Rødsaus & Blånisse

Noen i huset er sterkt inspirert av Jul i Blåfjell om dagen, så vi måtte jo finne fram blånisselua og blånisse- vottene som hører til, som har ligget lenge og ventet på at skulle passe. Og da endelig dagen kom, skulle det selvsagt være på inne også..

Restene av Risengrynsgrøten + enkel og kjempegod hjemmelaget bærsaus = verdens beste dessert! Jeg har riktnok ikke funnet opp oppskriften helt av meg selv, men her kommer sannelig en oppskrift fra meg, hvertfall en jeg fant som var kjempegod. Bortsett fra søte blånisser- min absolutte jule-favoritt:-)


Bærsaus:
1 dl vann, 1 dl sukker og ca 300 g bær
Kok opp vann og tilsett sukker.
Rør til sukkeret har løst seg opp (sukkerlake).
Hell sukkerlaken i en hurtigmikser eller smoothiemaker.
Tilsett røde bær og kjør det hele sammen. (Jeg brukte en pose frosne jordbær fra frysedisken).

Riskrem:
Ca. 4 dl risgrøt og 3 dl kremfløte, 1 ss sukker, 1ts vaniljesukker og ca. en neve mandler
Visp fløte, sukker og vaniljesukker til luftig krem. Bland i kald risgrøt og hakkede mandler. .









2 kommentarer:

  1. Hmmmmm.. Og så søt blånisse!!!

    SvarSlett
  2. Hi, hi-takk! Om et par år har du en liten blånisse du også;-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...