fredag 11. mai 2012

Fint&Fake?

Jeg går som regel for ekte vare fremfor kopi, kvalitet fremfor kvantitet. Dette nettopp pga. kvalitet- og dermed holdbarheten på produktet, og litt for å kreditere opphavet.
(For jeg synes det er trist når en person, kunstner, designer, artist etc kommer opp med en idé som massekopieres/produseres.)
Vi lever jo i en verden med en overflod av materielle produkter- hvor moter og trender kommer og går, og med bruk og kast- mentalitet over en lav sko. Som interiør-glad "materialist" forsøker jeg å regulere eget forbruk noe ved å gi nytt liv til gamle møbler, kjøpe brukt, velge resirkulerte materialer, og å gå for klassisk  fremfor trendy for lengre levetid.
Samtidig synes jeg at det er en del varer der ute som er ganske så overpriset- og jeg vet at produksjonskostnadene på en god del varer ikke alltid samsvarer og/ - eller forsvarer prisen på produktet, og at noen derfor sitter igjen med sky-høy fortjeneste uten at det nødvendigvis kan forsvares ned til minste ledd i produksjonen. Men som alt annet i verden er det jo et spørsmål om tilbud og etterspørsel- og hva folk faktisk er villig til å betale for en vare.
-Nettopp fordi noen ting bare  vi ha, og for mitt vedkomne gjelder dette Tolix` krakker og stoler! Likevel er jeg imidlertid ikke villig til å betale 1800,- for en stol som jeg ser på som et typisk trend- møbel  som jeg er svært usikker på om, og vil spå at neppe finnes i mitt hjem om 5 år. Da synes jeg det er helt OK å gå for en kopi som dette eksempelet fra Åhlens:
(Tolix-krakk: 1200,- /Åhlens- krakk: 399,-)
Denne Eames- stolen ser jeg derimot på som et stykke design-møbel, og kunne aldri tenke meg å gå for en kopi dersom det hadde dukket opp. Her ville jeg valgt ekte vare!

Jeg kunne tenke meg flere av teppene fra Pappelina, og kommer nok til å gå for en ett av dem. Teppene begynner på drøye tusenlappen for en plastmatte som verken er resirkulert eller på annen måte forsvarer prisen eller gir meg lyst til å betale mer for det. Dermed var det veldig fristende å slå til på dette teppet som ligner veldig  fra Kid Interiør til under en brøkdel av prisen:
(Pappelina-teppe 1000,-/ Kid Interiør-teppe: 300, satt ned til 175!!)
IKEAs "Expedit"- hylle er såvidt meg bekjent ingen blå-kopi på et annet designmøbel, men et godt eksempel på enkel og funksjonell design til en rimelig penge:
 Melamin-serviset fra Søstrene Grene er også nede i en fjerdedel av prisen enn Rice sine og like fine! Ser du forskjellen på hvilke av koppene som koster 39,- og 9,-?

Design i form av kjente merkevarer, kvalitetsprodukter, kopier og low-budget-alternativer. Hjemmet mitt består altså av litt av begge deler. Ødelegger kopier for kjente merkevarer? Kan kvaliteten være like god? Kan fake være like fint?  Hva synes du-
                                       fake eller ekte vare?

1 kommentar:

  1. Er veldig enig med deg i mye her! Jeg synes for det første det er bra å begrense innkjøpene en del - men når jeg først kjøper ting jeg vet at vi skal ha i årevis, vil jeg gjerne kjøpe kvalitet. (Drømmer f.eks om nettopp en sånn eames rocking chair!) Men når det gjelder trend-ting: Absolutt greit å gå for rimeligere kopier. Jeg har vurdert både Åhlens-krakken og SG-koppene! :D

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...